هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

تمام ارگان‌ها در مشهد در آماده باش کامل هستند | بسیج تمام ظرفیت‌های خراسان رضوی به منظور خدمات‌دهی دهه آخر صفر

  • کد خبر: ۱۲۶۴۸۰
  • ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
تمام ارگان‌ها در مشهد در آماده باش کامل هستند | بسیج تمام ظرفیت‌های خراسان رضوی به منظور خدمات‌دهی دهه آخر صفر
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران و جانشین رییس ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی گفت: دهه آخر صفر امسال کمی متفاوت است. دو سال کرونایی در پیش داشتیم و مردم توفیق عزاداری نداشتند. پس از مدتی دهه اخر صفر در تابستان همزمان شده و دو پیک زیارتی با یکدیگر تقارن پیدا کرده است.

گروه مشهد|شهرآرانیوز، حجت‌السلام حجت گنابادی نژاد در نشست خبری دهه پایانی صفر که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: هر خانه و کاشانه و اداره و سازمان یک یا چند نفر اربعینی داشته‌اند. آن‌هایی که نرفته‌اند به دنبال جایگزینی این زیارت هستند. طبیعتا زیارت امام رضا(ع) می‌تواند فرصت جایگزینی برای آنان باشد.

وی با بیان اینکه هزینه‌های سفر افزایش پیدا کرده، اما مشهد در مجموع ارزان‌تر و آسان‌تر است، افزود: مخصوصا دهه آخر صفر که به صورت گروهی حضور پیدا می‌کنند امکان آسان‌تر برگزار شدن آن وجود دارد. همچنین زائران اتباع از کشور‌های دیگر امسال توفیق زیارت اربعین نداشتند و این عزیزان نیز به جمعیت زائران دهه آخر صفر اضافه خواهند داشت. پیش بینی ما این است بین ۶ تا ۸ میلیون زائر داشته باشیم.

گنابادی نژاد از بسیج تمام ظرفیت‌های درون استان به منظور خدمات دهی دهه آخر صفر خبرداد و افزود:  وقتی ۵ میلیون زائر داشتیم، کلا ظرفیت اقامتی ما بیش از ۱۰۰ هزار بوده است. در نوروز سال گذشته شهرداری به طور مجموع ۱۹ هزار و ۹۰۰ نفر و آموزش و پرورش ۳۶ هزار ظرفیت ایجاد کرد. در حال حاضر شهرداری بیش از ۷۰ هزار و آموزش و پرورش بیش از ۱۵۰ هزار ظرفیت ایجاد کرده است. در حال حاضر ۶۰۰ هزار ظرفیت ایجاد شده است. هیچ موقع سابقه نداشته که ادارات پای کار بیایند. در حال حاضر تمام ادارات موظف شده‌اند تا ساختمان‌های خود را در اختیار اسکان زائران قرار دهند.

زیارت دهه آخر صفر یک فرصت مردمی است 

وی در ادامه از کمک ظرفیت‌های ملی گفت: با توجه به اینکه دولت رویکرد ارزشی و مردمی است و زیارت دهه آخر صفر یک فرصت مردمی است، سفرمعاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت و وزیر کشور به مشهد در راستای ظرفیت‌های ملی بوده است. در برخی اقلام کسری داشتیم و در سفر وزیر کشور به مشهد، اکثر استان‌ها بسیج شدند تا در اقلامی که کمبود داریم از ظرفیت سایر استان‌ها استفاده کنیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران و جانشین رییس ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی ادامه داد: وقتی رشد آمار زائر را داریم باید به فکر ارتقای فرهنگ میزبانی زائر نیز باشیم که مهم‌ترین راه حل آن میدان دادن به مردم است. ضمن اینکه پیشینه تاریخی مردم مشهد در سال جاری نیز رخ داده است. همه تشکل‌ها دور هم جمع شده‌اند تا مردم در خانه‌های خود پذیرای زائران باشند. رویدادی در مشهد نداشتیم که طیف‌های مختلف فکری از یک رویداد حمایت کنند.

به گفته وی، تمام ارگان‌ها در آماده باش کامل هستند. هر روزه جریان خدمت به زائر رصد و پیگیری می‌شود. هرجا مشکلی باشد نیز سریع‌ترین واکنش لازم را خواهند داشت.

ارائه خدمات به زائران پیاده در جاده‌ها  

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران و جانشین رییس ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حوزه ارزاق ۵۰۰ واحد در سطح مشهد مشخص شده‌اند. حداقل ۱۳ قلم از کالا‌های مورد نیاز زائر را تامین کرده‌اند. در حوزه نانوایی با مسئولیت فرمانداری مشهد اتفاقات خوبی صورت گرفته و سهمیه آردی از سوی جهاد کشاورزی تامین شده است.

وی با اشاره بر اینکه عزیزانی به صورت پیاده به مشهد مشرف می‌شوند که ارائه خدماتی به آنان باید در جاده‌ها پیش‌بینی شود، افزود: محور خدمات در مشهد ،فرماندار مشهد هستند که قرارگاهی در این رابطه در خیابان امام رضا(ع) در نظر گرفته شده است.

زائران پیش از حرکت به مشهد نسبت به تعیین محل اقامتش تعیین تکلیف کنند 

به گفته وی، یکی از دغدغه‌های اصلی ما بازگشت زائران هستند. تمهیدات خوبی سنجیده شده است. در دهه آخر صفر هز زائر با هر اتوبوسی که از هر استانی وارد مشهد می‌شود باید از همان شرکت بلیت برگشت خود را تهیه کند. حدود هزار دستگاه اتوبوس از شهرداری مشهد و تهران مقرر شده به مشهد  برای جابجایی مسافران نزدیک و درون استانیاضافه شود. همچنین ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس از ظرفیت راه و شهرسازی در اختیار استان قرار بگیرد تا در بازگشت زائران مشکلی نداشته باشیم. همچنین مقرر شده چند رام قطار به ظرفیت ریلی مشهد برای بازگشت زائران اضافه شود.

گنابادی‌نژاد ادامه داد: هر زائری که از هرجایی قصد سفر به مشهد دارد، پیش از حرکت به مشهد نسبت به تعیین محل اقامتش تعیین تکلیف کند. زائر اگر وارد مشهد شود و بخواهد دنبال اقامت بگردد ممکن است به مشکل بر خورد. زائران در زمان تهیه بلیت رفت به مشهد، بلیت برگشت خود را نیز تهیه کنند. اگر وارد مشهد شوند و بخواهند به دنبال بلیت برگشت خود باشند ممکن است به مشکل بخورند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->